schimba-te-tu

Așteptăm ca ceilalți să se schimbe. Însă e important să conștientizam că nu putem avea control asupra comportamentelor celorlalți. Însă avem control asupra propriului comportament.

În ultima perioadă majoritatea educatoarelor și învățatoarelor pe care le-am întâlnit se plâng de cât de „răi, agitati” sunt copiii. În urmă cu câțiva ani așa spuneam și eu. „Vaaai copiii ăștia, ce să ne facem cu ei? Mușcă, lovesc, se împing, își vorbesc urât. Îi pedepsești și tot degeaba. Tot nu se schimbă.”

Am decis într-o zi să nu mai pedepsesc copiii în niciun fel. Recunosc că nu mi-a fost ușor să adopt această nouă strategie. Am crescut într-un sistem unde copiii „răi” erau pedepsiti și am învățat să fac același lucru. Îmi era frică de faptul că dacă nu îi voi mai pedepsi, va crește frecventa comportamentelor negative.

Și ghiciti ce? A scăzut!!! Mi-am dat seama că ceea ce eu făceam în trecut era să aduc „în lumina reflectoarelor” toate comportamentele negative. X l-a lovit pe y. X l-a mușcat pe y. .

Spuneam în gura mare să audă toată grupa. Existau copii care își loveau colegii și când erau absenti. De ce? Pentru că își creaseră reputația de copii care lovesc. Și eu îi ajutam să își mențină acea reputație. 🙁 Și normal că comportamentele negative creșteau în frecventă.

Le spun copiilor în fiecare zi că atunci când un copil are un comportament negativ rolul nostru al tuturor este să îi explicam de ce nu face bine. Să îi explicam cu drag, din toată inima. Fără să îl judecăm, fără să spunem că e rău. Am început eu să ofer acele explicații. Și copiii mi-au copiat comportamentul.

Jocurile pentru dezvoltarea copiilor

jocuri-pentru-copii

Am început să fac cu copiii diverse jocuri pentru dezvoltarea abilităților sociale. Îl întreb în fiecare zi pe fiecare copil cu cine își dorește să se joace și încerc să îi îndeplinesc dorința.

Sunt atentă la activitățile care aduc bucurie copiilor, îi întreb ce le place cel mai mult la grădi și în fiecare zi fac activități care le aduc bucurie și o stare de bine.

Am învățat să nu îi mai judec EU pe copii. Și am observat că nici ei nu se mai judecă. Am oferit suport emotional copiilor triști și furioși. Și acum ei își oferă unii altora suport emotional. În fiecare zi avem ritualuri de „iubire și prietenie” (ne îmbrățișăm, ne facem complimente) care cresc calitatea relațiilor.

Am învățat să merg pe principiul dacă ceva funcționează fă mai mult din acel ceva. Dacă nu funcționează schimbă. Problema noastră e că așteptăm rezultate diferite, încercând aceleași strategii.

Mi-am spus așa: Dacă vreau să schimb comportamentele copiilor, e nevoie să schimb ceva la mine. Să-mi schimb metodele, atitudinea, așteptările. Să-mi accept emoțiile. Să accept emoțiile copiilor. Să fiu atentă atât la nevoile mele cât și la nevoile lor.

Și când eu m-am schimbat, copiii din grupa mea s-au schimbat. Schimbarea începe cu tine.